Skip to Content

Hoe helpen wij u aan factoring?

3 stappen

Nextfactor kiest altijd voor een persoonlijke aanpak. Het heeft geen zin om enkele kerngegevens op te vragen en in de markt de goedkoopste offerte te zoeken. Het belangrijkste is dat de factoring goed functioneert en aan uw verwachtingen voldoet. Het proces van prospect tot klant bestaat uit 3 stappen die elk één kenmerk gemeen hebben: we hebben persoonlijk contact bij elke stap in het proces zodat we zeker uitkomen bij de best mogelijke oplossing voor uw bedrijf .

silhouette of road signage during golden hour

1. Keuze factoring


We beginnen altijd met een kennismakingsgesprek waarin we de volgende punten bespreken:

  • De activiteit van uw onderneming: Is factoring technisch mogelijk voor uw bedrijf?
  • De kwaliteit van uw klanten: Zijn uw klanten kredietwaardig genoeg?
  • De verhouding tot uw andere financiers: Hoe reageren zij op uw beslissing om te gaan factoren?
  • Uw financieringsbehoeften: Zijn er voldoende openstaande vorderingen die voor factoring in aanmerking komen?

Tijdens het gesprek beantwoorden we ook al uw vragen en onderzoeken we welke factoringvormen (zoals Recourse Factoring, American Style Factoring, invoice discounting, enz.) en welke factoringmaatschappij het beste bij uw situatie past. U krijgt inzicht in de kosten en voorwaarden die aan factoring verbonden zijn. Als u zich hierin kunt vinden gaan we verder naar de volgende stap.

four men looking to the paper on table

2. Goedkeuring door de factor


Factoringmaatschappijen zijn doorgaans minder streng dan banken bij het accepteren van een financieringsaanvraag. Toch voeren ook zij een onderzoek uit naar de activiteit van uw bedrijf, het facturatieproces, het betalingsgedrag van uw klanten en uw financiële situatie. Het is belangrijk een zo volledig mogelijk dossier samen te stellen.

Documentatie die meestal wordt opgevraagd:

  • Jaarrekeningen
  • Debiteurenlijst met gewenste financieringslimiet
  • Actuele openstaande klanten- en leveranciersposities
  • Betalingshistorieken
  • Documenten met betrekking tot het facturatieproces (zoals bestelbonnen)
  • ...

Nextfactor verzorgt de aanvraag en dient deze in, bijkomende vragen en toelichtingen worden door Nextfactor behandeld. Uiteraard wordt u betrokken in dit proces. In sommige gevallen kan een meeting tussen uw bedrijf en de factoringmaatschappij wenselijk zijn. 

3. Contract en opstart


Na het bespreken en goedkeuren van de voorwaarden, laten we een contract opstellen voor ondertekening.

Vervolgens ontvangt uw onderneming alle instructies voor het opstarten van het factoringproces:

  • Het aanpassen van uw facturen met de benodigde gegevens van de factoringmaatschappij
  • Het informeren van uw klanten over de nieuwe betalingsprocedure
  • Het maken van een connectie met de portal van de factoringmaatschappij
  • De eerste "cessie" (overdracht van facturen) en de eerste financiering
  • De boekhoudkundige verwerking van de factoring
  • Introductie van de accountmanager van de factoringmaatschappij

Vanaf dit moment heeft u rechtstreeks contact met de factoringmaatschappij voor alle dagelijkse aspecten van de samenwerking. Wij volgen de samenwerking vanop de zijlijn. Bij vragen, aanpassingen of problemen kunt u altijd met Nextfactor contact opnemen. 

In de meeste gevallen wordt Nextfactor vergoed door de factoringmaatschappij. Indien dit niet zo is, maken we hierover aparte afspraken met u.


Een goede start is half gewonnen